کیامان نویس: تکامل و لباس پادشاه

Published by: Mahdi Mohammadi At November 6, 2017


  1. در سال 1961 میلادی، رابرت راشنبرگ، هنرمند پرآوازه‌ی پست‌مدرن امریکایی، به نمایشگاهی دعوت شد که هنرمندان را به نقش‌بندی چهرسانی از خانم آیریس کلر در نگارخانه‌ی آیریس کلر فراخوانده بود و آنچه راشنبرگ اهدا کرد، تلگرامی با این مضمون بود: "اگر من بگویم، این یک چهرسان از آیریس کلر است". خانم کلر در آغاز خشمگین شد و کاغذ تلگرام را مچاله کرده به دور انداخت و سرانجام در آغاز نمایشگاه، تلگرام مچاله شده را برای تمسخر راشنبرگ باز کرد و به نمایش گذاشت. گزاف نخواهد بود اگر بگوییم که تنها چهرسانی که از آیریس کلر در گفتمان غالب تاریخ هنر ماندگار شد همان کاغذ مچاله شده‌ی باز شده است.
  2. روایت آقای مهندس فرامرز پارسی از ماندگاری و زبان تکاملی گونه‌های معماری، شیوه‌ای میان‌رشته‌ای و جذاب است و به درستی به گوناگونی هایی اشاره دارد که مطابق تکامل داروینی، تنها درست‌ترین پاسخ‌های آن‌ها به پرسش معماری، جاودانه و ادامه دار می‌شوند و گونه‌های پرشماری با انتخاب طبیعی مردم و طبیعت، از مد افتاده و منقرض می‌شوند. بنا به خاصیت ذاتی تعمیم در نظریه تکامل، می‌توان این عینک را برای دیدن هنرهای دیگر چون نقاشی و ادبیات و سینما نیز به چشم زد.
  3. داستان لباس پادشاه و پارچه‌ای که احمق‌ها آن را نمی‌دیدند، اگر از فریاد کودکی که گفت پادشاه لخت است چشم پوشی کنیم، به طور ضمنی این را می‌رساند که: مهم نیست لباسی که می‌دوزی تا چه اندازه بی‌مصرف، بی‌معنا یا هتا بی‌شکل باشد(بدون کارایی، دوام و زیبایی)، آنچه اهمیت دارد این است که شما چنین لباسی را بدوزید و پادشاه بابت آن به شما پول بدهد و شاید هر کس آن را نبیند احمق فرض شود.
  4. آنچه بسیار محتمل است پس از دیدن فیلم "هجوم" آقای شهرام مکری به سر شما بیاید این است که یک مرد سالخورده با حیرت و عرق بر چهره‌اش بپرسد:" شما از این فیلم چه چیزی فهمیدید؟" و محتمل تر این که اگر شما ساعت‌ها در باره‌ی استفاده از فرم تازه در سینما، اولیت فرم، نجات سینمای امروز ایران از بن بست تکرار، گونه‌های تازه‌ی روایت فیلم، ادبیات و هنر ابزرد، پست مدرنیسم، نئودادا، کانسپچوال آرت، انتخاب طبیعی، رسالت سرگرمی، رسانه، خواست مخاطب و از این دست برایش بگویید، تنها خود را خسته کرده و علامت سوال او را با علامت تعجب تکمیل کرده اید.
  5. فیلمی خوش ساخت و چشم‌نواز و سرگیجه آور با موزیکی درخوراعتنا که گل دوم آقای شهرام مکری پس از "ماهی و گربه" به شمار می رود و به گفته‌ی آقای میثم کزازی دوست گرانقدرم که به دعوت و همراهی او این فیلم را دیدیم، آماده‌ی هت‌تریک کردن در این آوردگاه شده‌است. خوب یا بد، ماندگار یا از یاد رفته، بی معنا یا مفهومی، ارزشمند یا بنجل، ملال آور یا سرگرم کننده، فاخر یا عریان، دیگر این انتخاب طبیعی مخاطبان اوست در درازنای کور و بی رحم تاریخ. دیدن این فیلم به علاقه مندان رسانه‌ابزرد درهنر، علاقه‌مندان حرفه‌‌ای فرم در سینما و گیمرهایی که از بازی کامپیوتری مکس پین لذت می‌برند توصیه می‌شود و به عزیزانی که به دنبال داستان و ملودرام و کاتارسیس در سینما هستند توصیه نمی‌شود؛ اگر آقای شهرام مکری بگوید، "هجوم" یک فیلم است.

960815

#هجوم #شهرام_مکری #نقد_فیلم #فرامرز_پارسی #میثم_کزازی

#Robert_Rauschenberg #Iris_Clert #telegram #portrait #Max_Pane